Analiza ekonomiczna – czym jest i komu jest potrzebna?
Czy to jest możliwe, aby dwa zestawione ze sobą słowa powodowała ciarki na całym ciele? Otóż tak, jest to możliwe. Taki efekt wywołują analizy ekonomiczne. Słysząc lub widząc kombinacje takich słów, wiele osób szybko się krzywi. Czy taka reakcja jest dziwna? Nie, jest całkowicie normalna. Trudno inaczej reagować, jeśli za takim określeniem stoją specjalistyczne analizy z obszaru ekonomii.
Kto powinien się zdecydować na analizę ekonomiczną?
Zanim zaczniemy wykonywać analizy ekonomiczne, warto się doinformować komu i po co takie analizy są potrzebne. Prowadząc biznes, przedsiębiorca nie może sobie pozwolić na przypadkowe akcje i działania, które nie są poprzedzone odpowiednimi przemyśleniami na temat słuszności. Dlatego właśnie każda analiza ekonomiczna pozwala odpowiedzieć na ważne pytania. Analiza to nic innego jak rozłożenie danego przedmiotu na mniejsze kawałeczki. Mówiąc o rozłożeniu, chodzi przede wszystkim o głęboką analizę poszczególnych fragmentów, która ma na celu wyciągnąć sensowne wnioski. Każda zatem analiza ekonomiczna jest swoistą obserwacją, która jest realizowana na poszczególnych obszarach firmy. Kto powinien się zdecydować na realizację analizy ekonomicznej? Przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy cenią sobie wiarygodne źródła informacji. Zrealizowana obserwacja ekonomiczna pozwoli jeszcze zidentyfikować rzeczywisty stan firmy.
Rodzaje analiz ekonomicznych
Omawiając temat analizy ekonomicznej, nie sposób nie poruszyć tematu ich rodzajów. W świecie ekonomii wyróżnia się trzy analizy, a każdy rodzaj ma swoje poszczególne cele. Możemy wyróżnić analizę wstępną, bieżącą i następczą. Wstępna analiza musi być realizowana przed podjęciem jakichkolwiek działań ze strony przedsiębiorcy. Analiza bieżąco ma na celu kontrolę czynności biznesowych i wykrycie działań, które szkodzą przedsiębiorstwu. Z kolei założeniem analizy następczej jest ocena rezultatów działań podjętych wcześniej.
Analiza ekonomiczna – jak często się ją powinno robić?
Czas na aspekt techniczny. Według specjalistów częstotliwości realizacji analizy ekonomicznej powinna być dopasowana do potrzeb przedsiębiorstwa. Na poszczególnych rynkach biznesowych są przedsiębiorcy, którzy są zmuszeni do realizowania analizy ekonomicznej co kilka dni lub raz na tydzień. Jeżeli Twój budżet pozwala przeprowadzać dość często takie analizy, to warto to robić. Zmniejszasz wtedy prawdopodobieństwo potknięcia w postaci podjęcia złej decyzji, mogącej spowodować negatywne konsekwencje dla firmy.